מה חשוב לדעת לפני ביצוע תמ"א 38

כניסה לפרויקט תמ"א 38, זה לא עניין של מה בכך. מדובר על פרויקט שיכול לקחת מספר חודשים אם לא מעבר לכך, זה עניין שדורש התייחסות לכל הנושא של שינוי באיכות ובשגרת החיים, צריך לקחת בחשבון שבתקופת השיפוצים החיים יכולים להשתנות מקצה לקצה, לפחות בכל מה שקשור לחיים במבנה. וזה לא הכל כמובן.

לפני שמחליטים להיכנס לפרויקט תמ"א 38, רצוי לדעת בדיוק מה זה אומר, בין אם זה מבחינה משפטית, בין אם זה אומר מבחינת השינויים שהמבנה אמור לעבור ומי אחראי עליהם, וכן רצוי לקחת בחשבון את כל התקשורת בין השכנים אשר אמורים לקחת חלק בתהליך.

הדבר הראשון שחשוב לדעת לפני שנכנסים לפרויקט תמ"א 38 הוא, שמדובר בתהליך שיכול להשפיע על איכות ושגרת החיים במקום למשך תקופה לא קצרה. השיפוצים במקום יכולים להיות לא פשוטים ולא נעימים. אך חשוב לזכור, שבסופו של דבר, מרוויחים מבנה מחודש ומשודרג.

הדבר השני שצריך לדעת, מדובר על פרויקט שמחייב רוב בקרב דיירי המבנה, מה שאומר, שלא פעם הדיירים השונים, עלולים למצוא את עצמם במצב של ריבים ומאבקים אחד עם השני. זו סיטואציה לא נעימה, בוודאי אם מדובר בדיירים שמתכוונים להמשיך ולחיות באותו מבנה זמן רב. מצד שני, מי שדעתו לא מתקבלת, צריך לקבל את דעת הרוב.

הדבר השלישי שצריך לדעת, יש לא מעט קבלנים שמציעים הצעות שלא תמיד הם יכולים לעמוד בהן, לעיתים מדובר בהצעות לא אמינות ולא מתאימות. לכן חשוב לבדוק היטב את החוזה עם הקבלן (בדקו כאן http://www.engelinvest.co.il), לעבוד צמוד עם עורך דין, להכיר היטב את הקבלן ואת הניסיון שלו בתחום, ולא למהר לחתום על חוזה לפני שיודעים עם מי ועל מה חותמים.

הדבר הרביעי שצריך לקחת בחשבון, חלק מהתהליך של פרויקט תמ"א 38 כולל גם אפשרות שהקבלן יבנה דירות נוספות וימכור אותן לדיירים חדשים. זה אומר שצריך לקבל את העובדה שאופי המבנה עומד להשתנות, ייכנסו בו דיירים חדשים ולא מוכרים. זה אומר שהמרקם שהיה מוכר במקום ישתנה.