האם משתלם לעבור לגור בפורטוגל?

ממשלת פורטוגל החלה בתהליך שכולל כמה החלטות בנוגע להגירה. אחת ההחלטות החשובות ביותר שנוגעות לישראלים רבים היא כמובן ההכרה בגירוש פורטוגל. הכרה זו הגיעה לאחר הכרה דומה של ממשלת ספרד בגירוש יהודי ספרד. להכרה כזו יש גם השלכות מעשיות והן באות לידי ביטוי במדיניות ההגירה. למעשה, הן מאפשרות ליהודים רבים, צאצאי היהודים שחיו לפני כמה מאות שנים בספרד ופורטוגל לקבל אזרחות ודרכון פורטוגלי. התהליך של קבלת האזרחות אורך כשנה ומתנהל מול השלטונות כמו גם הקהילה היהודית בבירה ליסבון. רבות דובר על התהליך הזה במאמרים אחרים. כאן במאמר ננסה לענות על שאלה אחרת והיא האם כדאי לעבור לגור בפורטוגל? חלק ממדיניות ההגירה למדינה כולל מספר הטבות חדשות. אלו מצטרפות להטבות ולתנאים שהיו קיימים כבר בעבר. זוהי הזדמנות מצוינת לבחון את הנושא שמעניין, כך מסתבר, אנשים רבים.

הגירה לפורטוגל – הטבות חדשות מצטרפות ליתרונות המוכרים

לפני שניגע בהטבות עצמן, חשוב להבהיר משהו חשוב. יש להפריד בין שני דברים:

  • התאזרחות והוצאת דרכון פורטוגלי.
  • הגירה למדינה וקביעת תושבות בה.

רוב מי שמתאזרח בפורטוגל, כנראה שלא מתכוון לעבור ולגור במדינה. רבים אפילו לא מתכוונים לעבור באופן מיידי למדינה אחרת באיחוד האירופאי. הגירה לפורטוגל אפשרית במספר דרכים. הדרך הנפוצה והקלה ביותר היא כמובן בעזרת דרכון אירופאי. דרכון כזה כמובן נמצא בהישג יד עם אזרחות פורטוגלית. הדברים במאמר הזה מיועדים לכל מי ששוקל מעבר למדינה ולא רק לבעלי אזרחות.

היתרונות המוכרים בהגירה לפורטוגל

האמת היא שאפילו ללא ההטבות החדשות אליהן נגיע בהמשך, המגורים בפורטוגל יכולים להיות משתלמים מכל מיני בחינות. מדובר במדינה השייכת לאיחוד האירופאי וככזאת היא נהנית מתמיכה שלו בכל מיני פרויקטים. אחד המקומות שנהנים מתמיכה כזאת הם המוסדות האקדמאים במדינה. מי שמתעתד לפתח קריירה אקדמאית, יכול להיות שימצא תכנית שתתאים לו באחת האוניברסיטאות.

נושא נוסף שמהווה יתרון הוא מחירי הנדל"ן הזולים. כיום, ניתן עדיין למצא בפורטוגל דירות, בתים, קרקעות ואפילו נכסים עסקיים במחירים נמוכים שאינם מוכרים במקומות אחרים באירופה או בישראל. זה יכול להיות מאד משתלם למשל למי שיכול להעתיק את מקום עבודתו בקלות. אדם כזה ייהנה משלל יתרונות אחרים:

יתרונות מס חדשים

בעקבות מדיניות כוללת שמנסה למשוך כוח אדם יצרני ואיכותי למדינה, הממשלה הפורטוגלית החליטה על מספר הקלות במיסוי. להקלות הללו יכולות להיות משמעות רבה ככל שנטל המס שלכם גבוה יותר. להלן ההקלות בתמצית:

  • תושב חדש במדינה יזכה למס הכנסה מופחת. יש לזכור שמס הכנסה משולם במקום התושבות של אדם. כך, אם תרוויחו את אותה המשכורת כמו בישראל, תוכלו ליהנות מיותר כסף פנוי לאחר מס. המס המירבי אותו תשלמו יהיה 20 אחוז.
  • מס על רווחי הון ונדל"ן – כל רווח שיהיה לכם מנדל"ן (דירות מושכרות למשל) או מרווחי הון (ניירות ערך או דיווידנדים מחברות) יזכו לפטור מוחלט בפורטוגל. דירות בפורטוגל עדיין ימוסו כרגיל. אם יש לכם נכסים כאלו, שווה לבדוק את גובה ההטבה והאם היא איננה ממוסה במקור.

התנאים להטבות החדשות

בהטבות המוזכרות יזכו תושבים חדשים במדינה שלא היו תושבים בה במהלך חמש השנים שקדמו לכך. קיימת מגבלת זמן להטבות של 10 שנים. לאחר זמן זה, יהיו שיעורי המס דומים לאלו שמשולמים על ידי יתר אזרחי המדינה. ההטבות אינם ניתנות לכל אדם, אלא למי שמשתייך לאחד מהמקצועות שהוגדרו. רשימת המקצועות מאד ארוכה וכוללת, בין היתר: רופאים, מהנדסים, אנשי הייטק שונים, אנשי פארמה, חוקרים ואנשי אקדמיה ועוד. למעשה, מטרת התכנית היא למשוך את מי שמשתכר ויכול להגיע למדינה כאשר יש לו משרה. רצוי כמובן לברר ולסכם את הדברים לפני ההגירה.

סיכום

ההגירה לפורטוגל יכולה להיות מאד משתלמת למי שידע לנצל נכון את התנאים. מי שיוכל לסדר לעצמו עבודה בשכר גבוה, יזכה להטבות מס שישפרו את מצבו בצורה משמעותית. גם עצמאיים שיכולים לנהל את עסקיהם מפורטוגל יוכלו להנות מאותן הטבות. קבוצה נוספת של נהנים יהיו מי שמשלם מס רב על רווחים פאסיביים מנכסים שונים שבבעלותו. הפטור על מיסים אלו יכול להיות קרש קפיצה פיננסי של ממש.