תוכנית עסקית – לשם מה אנחנו צריכים אותה ואיך כותבים תוכנית כזו

כל בעל עסק, כל בעל חברה בסדר גודל כזו או אחרת, צריך שתהיה לו תוכנית פעולה, תוכנית ברורה מה הוא רוצה להשיג, כיצד הוא רוצה להשיג, מה עומד לרשותו בשביל זה ועוד. תוכנית כזו הוא יכתוב כשהוא יחליט להקים את העסק, וכן לאחר מכן הוא יכתוב אותה בשלבים שונים, על פי הצורך.

מדובר בתוכנית עסקית שאמורה ללוות את בעל העסק או בעל החברה במצבים מסוימים. הרבה פעמים נהוג לחשוב שתוכנית עסקית, אמורה לספק כלים, הכוונה, לבעל העסק כיצד לפעול במהלך הזמן בשביל להוביל את העסק, את החברה, קדימה. זה נכון, אך כפי שאנחנו יודעים, יש לתוכנית כזו מטרות נוספות.

הרבה פעמים נהוג לכתוב תוכנית עסקית במצבים ספציפיים, כמו למשל, כאשר רוצים לפנות אל משקיעים במטרה שיצטרפו וישקיעו בעסק, כאשר רוצים להציע את העסק למכירה או לשותפות, וכן, כאשר העסק עובר שינוי מסוים, בין אם זה בצד החיובי כשהוא עומד להיכנס לשוק חדש או כשהוא נמצא במשבר ויש צורך להוציא אותו ממנו. בשני המקרים, נכון תוכנית עסקית שתעזור לנו במצבים אלו.

כיצד כותבים תוכנית עסקית בצורה נכונה

ההמלצה היא, לא לכתוב את התוכנית לבד. לא בגלל שאנחנו לא יודעים או לא יכולים לעשות את זה, בסופו של דבר אין מי שיכיר את העסק טוב מאיתנו, אלא בשביל שאנחנו נדע איך לבטא ולנסח את התוכנית בצורה נכונה.

לכן, נהוג הרבה פעמים להיעזר באנשי מקצוע, יועצים עסקיים שיכולים לעזור לנו בכך. צריך להדגיש עוד, בשביל לכתוב תוכנית כזו, יש להכיר את כל הנתונים היטב, לפרק היטב את כל הדברים שקשורים לעסק, בשביל שיהיה ניתן להביא אותם על הכתב.

למשל, אנחנו נכתוב בדיוק מה המחזור של העסק, מה הכנסות, הוצאות, חובות, אילו נכסים ודברים אחרים עומדים לרשותו, כמה עובדים יש בו, כמה לקוחות, מי הם, ועוד. כל דבר קטן יכול להשפיע ולעזור לנו לייצר תוכנית עסקית רחבה ומפורטת, שתעזור לנו להשיג את המטרה שלנו.