חוק האנג'לים – למה הוא חיוני לנו

אחד החוקים החשובים ביותר שחוקקו בשנים האחרונות בכל מה שקשור לעולם ההשקעות וכן בכל מה שקשור לעולם ההייטק בפרט, הוא חוק האנג'לים.

כל מי שעוקב אחר מדורי הכלכלה השונים, כל מי שעוקב אחר אתרי אינטרנט בתחום, תוכניות טלוויזיה ועוד, יודע שהמונח אנג'ל הפכך להיות מאוד משמעותי בתחום של השקעות, בפרט כאמור בעולם ההייטק. מהחשיבות הרבה שלו, כפי שנוכל לראות מיד, אפשר להבין את המשמעות של החוק.

אנג'ל במונחים של כלכלה, הוא אדם שמוכן להשקיע מכספו בחברות סטארט אפ, חברות צעירות וקטנות. מדובר בחברות שלא יכולות להתרומם ללא השקעה כספית מסיבית. על מנת למנוע מצב שאותן חברות ייסגרו או יצטרכו למצוא בתי השקעות או גורמים שישקיעו בהם, החליט המחוקק להקל על משקיעים פרטיים שיבחרו לשים את כספן באותן חברות.

מה זה אומר? אם נניח משקיע בוחר לשים את הכסף שלו על חברה מסוימת, אז המדינה מקלה עליו במובנים שונים, למשל, הוא משלם פחות מס, הוא מקבל הטבות שונות, וזאת על מנת שהוא ימשיך להשקיע, אך חשוב לא פחות, בשביל לעודד משקיעים נוספים להשקיע באותן חברות.

החוק הזה חוקק מתוך הבנה, שאם המדינה לא תקל ולא תעודד השקעות בקרב משקיעים פרטיים, סביר להניח שהם לא יימהרו לעשות את זה, הרי מבחינתם מדובר לא רק בהשקעה אלא בסיכון של ממש. מדובר בסיכון אמיתי להפסיד כסף. אנחנו שומעים בתקשורת על חברות שמצליחות, אך לצד כל חברה כזו, יש כמה וכמה חברות שנכשלות, חברות שלא מצליחות לייצר מוצר איכותי וראוי, וגם אם הן מצליחות לא תמיד הן ימצאו שוק שיהיה מוכן לקנות מהן את המוצרים. במילים אחרות, כל ההשקעה תיעלם.

חוק האנג'לים נועד לאותת לאותם משקיעים, המדינה מכירה בכך שאתם לוקחים על עצמכם סיכון, והיא מוכנה לעזור ולהקל עליכם, בשביל שתקחו את הסיכון הזה, כי הוא טוב לכולם. החברה מרוויחה מזה, המשקיעים מרוויחים מזה, וכמובן הציבור הרחב מרוויח מזה. מן הסתם, גם המדינה מרוויחה מזה בסופו של דבר בצד של ההכנסות.