איך בונים תכנית עסקית

הסביבה עסקית כיום קשוחה ומאתגרת ולכן כדאי להיעזר ביועץ או ביועצת עסקית. זה לא אומר שאי אפשר להצליח, זה רק אומר שבעסקים יש הרבה פחות מקום לטעויות. הרבה יותר יעיל, נכון, בטוח ורווחי, לבסס כל עסק על תוכנית עסקית. אבל איך בונים תכנית עסקית? קבלו את נקודות המפתח העיקריות. 

מהי מהות העסק 

הצעד הראשון בבנייה של תכנית עסקית היא לענות בצורה מרחיבה ומפורטת על מהות העסק. זהו בעצם הדי אן איי הבסיסי של העסק. בעסקים מסוימים אפילו מתייחסים לכך קצת יותר לעומק ובונים חזון עסקי מפורט. 

לקבלת ייעוץ עסקי לעסקים קטנים >>>

בניית מודל תמחור 

עסק נופל וקם על מדיניות תמחור. זה הבסיס של הצלחה עסקית ורווחיות. לכן, כל תוכנית עסקית צריכה לכלול מודל תמחור של כל מוצר או שירות שהעסק רוצה למכור. שיטות תמחור יכולות להתבסס על תחשיבים, זיהוי מחירים מקובלים בשוק, שיטת קוסט פלוס (עלות רכישה או ייצור פלוס תוספת קבועה) ועוד. 

מיהם הלקוחות ומכירות 

אי אפשר לענות על השאלה איך בונים תכנית עסקית, מבלי להסתכל על מקורות ההכנסה. ומקורות ההכנסה הם כמובן הלקוחות. תוכנית עסקית תגדיר מיהם הלקוחות, מאפיינים שלהם, צרכים שהעסק רוצה לספק. רצוי במסגרת התוכנית להעריך את גודל השוק. תוכנית עסקית במיטבה תגבש יעדים ותנסה להעריך כמה העסק יוכל למכור בתוך פרק זמן קצר, בינוני וארוך. 

מקורות מימון ונקודת איזון 

תוכנית עסקית צריכה לפרט את מקורות המימון העסקיים. כדאי אף להגדיר את נקודת האיזון שעונה על השאלה, מתי מגיע הרגע שבו העסק עובר לרווחיות. חשוב להביא בחשבון שמרבית העסקים זקוקים למימון ולזמן, לפני שהרווחיות מתייצבת. 

מיתוג שיווק ופרסום 

חלק נוסף של תוכנית עסקית יפרט על המיתוג העסקי. כמו כן, יוגדרו הצעדים הנדרשים בתחומי שיווק ופרסום וכן השקעה נדרשת וצפויה בפרסום. ניתן להגדיר זאת במונחים שקליים או באחוזים מתך ההכנסה.