ירון מוראדי – מה הוא מציע לנו לעשות מהיבט מימון המיזם שבחרנו להקים?

אחת ההתלבטויות של לא מעט חבר'ה צעירים אשר בוחרים להקים סטארטאפ ולצאת איתו החוצה היא, האם לגייס משקיעים חיצוניים או לחפש דרכים אחרות כיצד להתנהל, מתוך כוונה לא לשלב בניהול של העסק אנשים זרים שתהיה להם השפעה ואפשרות לשנות את החזון של העסק.

ירון מוראדי מתעסק לא מעט בשאלה הזאת. ירון הוא איש מקצוע שהתנסה בהקמה של חברות סטארטאפ ויש לו ניסיון בתחום, ולכן הוא גם יודע כיצד לבחון את הנושא מבחוץ ומבפנים, הוא יודע לספק את התשובות הרלוונטיות לחבר'ה הצעירים שפונים אליו בשביל לברר האם באמת יש צורך להכניס משקיעים זרים לעסק או שאפשר לנסות לבד.

לפני שאנחנו נציג כמה נקודות שירון מדבר עליהן, חשוב לומר, כל מקרה הוא לגופו, בין אם זה בהתאם לעסק ובין אם זה בהתאם ליכולות של הבעלים, המייסדים, ולשאיפות שלהם. לכן צריך להסתכל על זה בנקודת מבט מתאימה, כל אחד על פי צרכיו ויכולותיו.

מה התשובה הנכונה לשאלה

אין תשובה אחת, ולכן צריך להסתכל על המקרה לגופו וצריך לבחון את העניין על פי פרמטרים שונים. צריך גם לזכור שבהרבה מאוד פעמים משקיעים הם בעלי ערך גם מעבר לכספי ההשקעה עצמם. בנוסף, צריך לקחת בחשבון את האוירה הכללית בשוק והאם עכשיו הטיימינג הנכון לגיוס מבחינת המיזם והשוק. מצד שני, לבחון האם אפשר לפעול לבד ללא גיוס ומה ההשלכות של מהלך כזה.

כמו כן, צריך לבדוק מה זה אומר לגייס כסף ממשקיעים, מה זה אומר לגבי תהליכי העבודה מולם והשפעותיהם על העסק. בהמשך צריך גם לבדוק את התכנות היכולת של העסק לפעול, בין אם זה עם גיוס הון חיצוני ובין אם זה בלעדיו.

הטיפ המרכזי של ירון מוראדי בנושא: "ישנם מוצרים שניתן להגיע להוכחת יכולת משמעותית – לפתח את המינימום ההכרחי של המוצר ואפילו לקוחות ראשונים משלמים תוך זמן סביר ובעלויות מצומצמות. במקרים כאלה, ויש לא מעט תחומים מתאימים לכך, ובמידה וזה מתאים גם לסטטוס היזמים, אני חושב שבוטסטארפ הוא בהחלט אופציה שחייבים ורצוי לבחון במקרה כזה".

בסופו של יום כל מייסד חברה, צריך לשאול את עצמו מה יהיה יותר נוח ונכון כדי להגשים את חזון החברה ולהשיג את המטרות העסקיות שלה.