למה חוות דעת אקטואריות חשובה

עולם הביטוח מבוסס על מה שמכונה אקטואריה. לאדם הפשוט זה לא אומר הרבה, אך באופן עקרוני, כולנו מושפעים מכך בצורה כזו או אחרת, בוודאי אם אנחנו אנשים עובדים אשר מחזיקים ברשותנו ביטוחי חיים וביטוחים אחרים אשר אמורים לעזור לנו בכל מה שקשור למימון במצב של אובדן כושר עבודה.

לפני שנסביר מה זו אקטואריה ומדוע חוות דעת של אקטואר היא משמעותית עבורנו, אנחנו צריכים להבין כיצד הנושא קשור אלינו. כשאנחנו עושים ביטוח מסוים, אז ההנחה של חברת הביטוח על פיה היא בונה את הפוליסה שלנו, מתבסס על שיקולים של מצבנו הבריאותי, יכולת ההשתכרות שלנו ופרטים נוספים. ברגע שאנחנו מאבדים את כושר העבודה שלנו, אז מן הסתם, אנחנו נרצה לממש את הפוליסה על מנת שנוכל לכלכל את עצמנו ואת בני המשפחה שלנו.

במקרה כזה, אנחנו מגישים תביעה בשביל לקבל נזיקין כתוצאה ממה שקרה לנו. דמי הנזיקין שיקבעו יתבססו על חוות דעת אקטוארית אשר למעשה תבחן בכמה כסף יש לפצות אותנו על פי הערכה של אקטואר ממשרדו של אדי קומיסרנקו www.actuar-ec.co.il, בכמה כסף היינו אמורים להרוויח אלמלא היינו נפגעים. במילים אחרות, אקטואר למעשה בוחן את יכולת ההשתכרות שלנו אילולא היינו מגיעים למצב בו היינו מאבדים את כושר העבודה שלנו.

חוות הדעת תתבסס על מספר נקודות. בין היתר, היא תתבסס על גיל, מצב בריאותי, מצב תפקודי, שנות ותק, כמה שנים נשאר לנו עוד לעבוד, מה השכר שקיים בתחום שלנו בהתאם לגיל שלנו ולוותק שלנו, מה מצבו של הענף באופן כללי ועוד. כמובן שכל זה גם יתבסס על פי השכר שאנחנו קיבלנו ברגע שנאלצנו להפסיק לעבוד. הכל מבוסס על לוחות ותוכניות ברורות, אשר אומנם מבוססות על פי הנחות שונות, אך אפשר למצוא להן סימוכין ברמה כמעט ודאית.

לפני סיום צריך לומר, הרבה פעמים נהוג להשתמש במספר חוות דעת בשביל לבסס את הטענה שלנו. אנחנו יכולים להיות בטוחים שחברת הביטוח תרצה להציג תמונת מצב מינימלית מבחינתה. אנחנו לעומת זאת נרצה להציג תמונת מצב קצת יותר רחבה ואופטימית עבורנו.