מה קורה אם לא משלמים מזונות?

כאשר בני זוג מליטים להתגרש, עליהם לדעת כי הם מחויבים להמשיך ולדאוג לרווחתם של ילדיהם כל העת ללא יוצא מן הכלל. במקרים בהם אחד מההורים מחליט לקחת תחת חסותו את הילדים ולכן הם ממשיכים להתגורר איתו, על ההורה השני לשלם בכל חודש את דמי המזונות שנקבעו לו בהתאם להסכם שנקבע מראש מול ההורה השני באמצעות בית דין רבני או בית המשפט.

במידה וההורה לא עומד בהתחייבות שלו לשלם דמי מזונות לילדים, ההורה השני רשאי לפעול בהתאם כדי לתבוע את זכויותיו וזכויות ילדיו, קרא עוד בכתובת זו. דמי המזונות הינם תשלומים כספיים אותם ההורה נדרש לשלם על פי חוק, כך שבכל מצב בו הוא לא מבצע זאת – יש לנקוט נגדו בהליכים משפטיים מתאימים.

הימנעות מתשלום דמי מזונות מסיבה כלכלית

הורה שלא משלם את דמי המזונות לילדיו בגלל אי יכולת כלכלית, צריך להגיע אל הגורם המשפטי שהכריע את גובה המזונות ולהצהיר כי אינו מסוגל לעמוד בהוצאות אלו. לאחר בחינה מדוקדקת של מצבו הכלכלי ואימות טענותיו, ניתן יהיה להפחית את גובה המזונות ולהתאים סכום חדש שאותו ההורה יכול לשלם.

הליכי גבייה באמצעות הוצאה לפועל

במידה וההורה מסרב לשלם את דמי המזונות באופן קבוע שחוזר על עצמו, ההורה השני יכול לפנות אל ההוצאה לפועל כדי שיגבו את התשלום ויתנהלו מול ההורה הבעייתי. תהליכי הגבייה של הרשות לאכיפה וגבייה מתבצעים באופן הדרגתי, כאשר בהתחלה החייב מקבל מכתב התראה המורה לו לשלם את חובו.

לאחר שההורה מסרב להתייחס למכתב ולאזהרה שנשלחה אליו, עובדי ההוצאה לפועל רשאים להתחיל בסמכויות עיקול כלפי נכסיו והכנסותיו של ההורה כדי לגרום לו לשלם את חובו. אם למרות תהליכי העיקול ההורה ממשיך לסרב בתשלום, מחלקת ההוצאה לפועל יכולה להקשיח את התנהלותה ולהוציא צו מאסר נגד ההורה.

תשלום חלקי של מזונות

גם במקרים בהם ההורה אינו עומד בתשלום דמי המזונות באופן שוטף כנדרש ממנו, ההורה השני יכול להפעיל סמכות גבוהה יותר כמו המוסד לביטוח לאומי. כך ההורה מקבל את התשלום מביטוח לאומי, ואילו הם מפעילים הליכי גבייה נוקשים מול ההורה שמאחר בתשלומים הקבועים.

> קראו על ייפוי כוח מתמשך https://www.lawlife.co.il/continous-power-attorney-guardian