הערכת תכשיטים – עתיקים, ולא עתיקים

הערכת תכשיטים עתיקים הוא תחום מוביל בנושא האספנות, ובכלל, תכשיטים עתיקים מושכים תשומת לב ואהבה באופן כללי. הגדרת הערכת תכשיטים בנושא תכשיטים עתיקים מיוחדת לתכשיטים הנוצרו לפני יותר מ100 שנים. למרבה הצער לא הרבה תכשיטים עתיקים נשמרו באופן שלם בתחילת המאה ה19 (ולפני כן). יש תכשיטים מודרניים ש'סבלו' מהכחדה זריזה ולכן הם בעלי עמידות נמוכה יחסית, ואותם החומרים שבהם ביצעו שימוש חוזר לצורך עיצוב התכשיטים החדשים והשינויים, הפכו את התכשיטים המודרניים. כך זהב, כסף ופלטינה הותכו והומרו לכסף.

הערכת תכשיטים זה עולם ומלואו מרתק שכדאי ללמוד אותו מהיסוד. בעצם, כאשר אנחנו ניגשים לבצע הערכה של שווי תכשיטים עתיקים עלינו לעבור כמה פרמטרים על מנת לבצע את הערכת התכשיט באופן מדויק. לפני הכל, אנחנו צריכים מידע אישי מבעלי התכשיט, לבדוק לגבי הדורות הקודמים של בעלי התכשיט, סבא שקיבל במתנה מהאבא שלו, או סבתא שקיבלה מתנה מחמותה וכד'. כל מה שיכול לסייע בגילוי גילאי התכשיטים, וכמובן אם מומחה שזיהה שזה אכן פריט עתיק, ולא סתם פריט ישן כלשהו.

דעות קדומות זה מאחורינו, כך שאם התכשיט קיים בהגדרתו כ'תכשיט עתיק' עכשיו יש לקיים הערכת שוויו. ההערכה מסתמכת על מספר גורמים שחייבםי להצביע על הפריט כפריט עתיק, וגורמים אלה יעידו על המקוריות של הפריט.

מה נבדק במהלך הערכת תכשיטים עתיקים?

מומחה שמתבקש לקיים הערכה של שווי התכשיטים העתיקים בודק 5 פרמטרים מהותיים:

  1. מהו סוג המתכת – שימוש במתכת שונה משתנה מתקופה לתקופה והשילוב של המתכת בתכשיטים מעיד על גילו ומקור התכשיט.
  2. החותמת – ממש כמו לחותמות כסף ופלטינה, גם כסף וזהב מהמאות העתיקות יותר סומנו בחותמות המלמדות על מקורם וגילאי התכשיטים.
  3. ליטוש ואבן חן – אופי ליטוש אבן חן ויהלומים משתנה גם מתקופה ולתקופה, ולפי השיטה שהאבן עובדה ניתן ללמוד על מקור וגיל התכשיטים.
  4. סגנון וצורה – זרמי אומנות משפיעים על עיצובי התכשיטים המוגדרים עתיקים, ועל כן ניתן לגלות את גילאי התכשיטים גם על פי זרם האומנות.
  5. פגיעות הזמן – לזמן יש את השפעתו גם על תכשיטים ולא רק על בני אדם. המתכת עלולה לשנות גוון, להתחמצן וזהב עתיק יכול להיראות אחרת גם אחרי שהתכשיטים עוברים ניקוי בתמיסות.

כשאנחנו מדברים על הערכה של פריט עתיק, לא תמיד אנחנו מדברים על תכשיט. פריט עתיק יכול להיות גם שעון עתיק, או פריט אחר בבית. בשעונים למשל, ישנם שלבי בדיקה נוספים שמשמשים את הבודל להחליט על גיל השעון ועל המקור שלו.

  1. סוג השעון – שעון הינו שעון תליה, יד, שולחני, נישא, אורלוגין או כל שעון אחר.
  2. גם יצרני השעון הינם צינור לקביעת שווי שעוני עתיקים, כאעשר מצליבים את שם היצרן עם התיעוד, דבר זה מלמד על שנות הפעילות, היכן נוצר השעון ובאיזה תקופות.
  3. מנגנון – נושא המנגנון הוא עניין מקצועי שניתן להכנס לרזולוציות מאד דקות לגביו. זה עולם שלם ששייך למשפצי שעונים ולמומחים בעלי התמחויות מאד מסוימות. אך גם למומחה המדקדק בבדיקה תהיה אפשרות למצוא תשובות.

הערכת תכשיט – הערכה אומנותית

כשמגיעים להחלטה האם מדובר בשעון עתיק או בתכשיטים עתיקים כל מה שנשאר לנו זה לקווע את השווי של השעונים או התכשיטים. על מנת להעריך את השעונים או התכשיטים העתיקים עלינו להסתמך על מגוון פרמטרים בתמחור שנשענים על שוק האספנות, מכירות פומביות, מכירות ברשת, בשווקים, בחנויות בארץ ובעולם. לאסטים הערכות בע"מ יש נסיון ומומחיות המאפשרים לקבל תחשיב מקובל ואמין.

יש לזכור שהערכת התכשיטים העתיקים לא זהה להערכת תכשיט חדש והמחירים שונים בהחלט. אם אתם מעוניינים לקנות או למכור תכשיט עתיק כדי לפנות לבדיקה של הערכת שווי ובדיקה מוקדמת. עולם התכשיטים העתיקים הוא מיוחד, אך נגוע לצערנו באינסוף של חיקויים וזיופים וצריך מומחה המוודא באופן חד משמעי אם בכל זאת מדובר בתכשיט עתיק או בחיקוי.