איך לממן את המיזם שלנו?

השאלה שעומדת בבסיסה של כל חברת סטארטאפ היא, כיצד לממן אותה. כיצד לממן את המיזם ולאפשר לו להמשיך ולהתנהל באופן כזה, שבהמשך הדרך הוא לא יקרוס והחברה תוכל להוציא לשוק את המוצר שהיא פיתחה ולאט לאט לעמוד על הרגליים שלה באופן עצמאי. 

באופן טבעי, עומדות שתי אופציות לרשות המייסדים והבעלים. אופציה אחת היא לעשות את זה בעצמם, דרך מימון מהון עצמי שבא מהבית, בני משפחה או גורמים שמוכנים להלוות כסף מבלי לדרוש חלק בניהול החברה או חלק מהחברה עצמה. האופציה השנייה, היא להיעזר במשקיעים חיצוניים, אשר ישימו את הכסף שלהם וידרשו שתהיה להם אחיזה בחברה. 

ירון מוראדי, יזם שמתמחה בחברות סטארטאפ, מקבל לא פעם פניות של חבר'ה צעירים המתלבטים בשאלה זו, על מנת לדעת כיצד לנהוג במקרים שכאלה. יש לו את הכלים והידע לעזור להם בשביל שיוכלו לדעת כיצד לפעול, בין אם הם מעוניינים לפנות למשקיעים ובין אם הם מעוניינים לעשות את זה בעצמם. 

מה חשוב לדעת ולשים לב?

בשיחה קצרה עם ירון מוראדי לשאלה הפשוטה של "יש לי רעיון, איך אני משיג את המימון לפתח אותו", ירון מציע לנסות להגיע לפיתוח המינימום ההכרחי של המוצר לצורך בדיקת שוק ולקוחות ראשונים אפילו בלי גיוס מימון. תהליך גיוס יכול להיארך מספר חודשים לא מועטים. בזמן הזה אתם חייבים להתקדם.

יזמים מסוימים מגיעים עם הון אישי מסוים שבאמצעותו הם יכולים להגיע לפיתוח המינימום ההכרחי של המוצר ולגייס לקוחות ראשונים. יזמים אחרים שלא מגיעים עם הון אישי, חייבים להקים צוות שמתאים למיזם (כמובן שהקמת צוות נכון ומתאים זה חשוב בכל המקרים). עם צוות נכון אפשר לפתח את המוצר, להגיע ללקוחות ראשונים, אפילו לקוחות משלמים ומשם לצאת לגיוס משמעותי יותר אחרי שכבר ישנה הוכחת שוק.

כמובן שלא בכל המקרים ניתן להגיע לפיתוח המינימום ההכרחי של המוצר ללא גיוס הון חיצוני, אבל בהרבה מאוד מיזמים למשל בתחומי האינטרנט, אי קומרס ועוד זה דבר ישים בהחלט.