האם באמת ההיי טק מספק חיים טובים ושקטים?

עולם ההיי טק

לא מעט אנשים בחברה הכללית לוטשים עיניים לעבר עולם ההיי טק ונדמה מהצד שיש שם רק יתרונות וכדאיות תעסוקתית. למתבונן מן הצד ייראה שעובדי ההיי טק יכולים לעבוד בכל שעה שירצו (בזכות עצם העבודה מול גורמים בחוץ לארץ והבדלי השעות ביניהם), נראה שהם נמדדים רק על תפוקה ולא על זמן עבודה, יכולים לעבוד מהבית או מכל מקום שירצו ולא פחות חשוב – נדמה שבתעשיית ההייטק מרוויחים משכורות גבוהות במיוחד, גבוהות בהרבה מהממוצע בשוק התעסוקה הישראלי. חשוב מאד להכיר את העולם הזה ולהבין שאולי כל זה היה נכון בעבר אך כיום זה כבר לא כך. חלו הרבה מאד שינויים בתעשיית ההיי טק שהפכו אותה לחלק בלתי נפרד מחברות וארגונים שעוסקים בתחומים אחרים וחייו של ההייטקיסט כבר לא כפי שהיו בעבר.

מה אומרים כיום על תעשיית ההיי טק?

אנשים שמכירים היטב ומקרוב את עולם ההיי טק והסטארט אפ מבינים כיום שהיה מדובר בבועה תעסוקתית שכנראה הגיע הזמן שלה להתאים את עצמה לשוק הרחב ולאופי התעסוקה הישראלי. אמנם אפשר עדיין למצוא לא מעט חברות קטנות כגדולות שמשלמות שכר גבוה אך אין זה פשוט וצריך לשם כך להתברג בתפקיד משמעותי ומהותי בתהליכים שהחברה מבצעת ומציעה. המשכורות הגבוהות שמורות למי שעבר כברת דרך בחברה, הוכיח את הכישרון והתרומה שלו הן לארגון עצמו והן לקידום הרעיונות והחזון של הארגון ולא בהכרח כל מי שייקלט כעובד חדש בתחילת דרכו באמת יצליח להרוויח משכורת גבוהה כפי שלעיתים נדמה מהצד שקורה. המומחים סבורים שבועת ההיי טק תלך ותצטמצם אפילו יותר עם הזמן והמשמעות היא שההיי טק יהיה שווה ערך לכל ארגון או חברה אחרים בשוק התעסוקה ללא עדיפות מיוחדת. אם זה טוב או רע – תלוי את מי שואלים.

להיכנס להיי טק – כדאי או לא?

גם השאלה הזאת בקרוב לא תהיה רלוונטית להערכתם של המומחים בתחום. המשמעות היא שעולם ההיי טק יהיה דומה, שלא לומר זהה, לכל עולם תעסוקתי אחר והבחירה בו צריכה להיעשות מתוך השיקולים הרלוונטיים עבור כל מי שמחפש את הכיוון התעסוקתי שלו בחיים. אפשר אולי לומר שזו גם מטרה נכספת של כמה תחומים כאן בישראל, שרוצים להנמיך בחזרה את בועת ההיי טק לקרקע ולחבר אותה למציאות הריאלית של לא מעט מבקשי עבודה או משוחררי צבא שחושבים על הדרך שיעשו בהמשך החיים שלהם. כאשר ההיי טק יהיה בדיוק באותה חשיבות כמו תחומים אחרים – ייתכן וזה דווקא יעזור לתחומים האחרים לקבל בחזרה את ההילה שלהם, שייתכן ואבדה באופן לא הוגן. כך הרבה אנשים יבחרו בצורה משוכלת שמתאימה להם ולא יתעוורו לנוכח תנאי ההעסקה בלבד.